Tämä on minun blogini. Se on perustettu Johtamisen ajankohtaisteema -kurssia varten ja tarkoituksena minun on kirjoitella ajatuksiani kurssin teemoihin liittyen.

Olen itse 23 vuotias (pian valmistuva) markkinoinnin opiskelija Kouvolasta. Blogin kirjoittaminen on itselleni aivan uutta, mutta vaikuttaa melko mielenkiintoiselta kanavalta, kun seuraajat ja aiheetkin on valmiiksi hoidettu. Itseäni kiinnostaa paljon sosiaalinen media ja näistä kaikista blogit ovat kuitenkin kenties minulle itselleni vierain asia. En juurikaan lue niitä saati sitten kirjoita, joten kurssi on varmasti melko opettavainen kokemus minulle sen asian suhteen.

 

Miksi Vuodatus?

Alustan valitsin vain ja ainoastaan sen takia, että sivuston nimi huokutti minua eniten. Minulla ei tosiaan ole aiempaa kokemusta blogeista, joten en tiedä sivustojen hyviä ja huonoja puolia. Salaa ainakin toivoin, että Vuodatus olisi alkuperältään kotimainen sivusto, joten siinä toinen syy.

 

Blogi VS. muu Some

Blogien niinkuin muidenkin sosiaalisten medioiden suurin vahvuus on mielestäni se, että kuka tahansa voi sanoa mitä ajattelee ilman suodatusta. Blogien vahvuus on tietenkin näkemykseni mukaan kirjoittamisessa. Tähän voisi vertailun vuoksi ottaa YouTuben, jonka vahvuus on selkeästi videoiden tekemisessä ja miten tehdä video, jonka mahdollisimman moni ihminen haluaa katsoa ja vielä mahdollisimman moni pitää siitä. Sama koskee blogeja, kirjoita onnistunut tarina, aiheesta joka on mielenkiintoinen monille ja jos tämän lisäksi lukijat vielä pitävät siitä olet todennäköisesti tehnyt jotain oikein. Jos pidät kirjoittamisesta, miksi ihmeessä et kirjoittaisi silloin blogia? Tietenkin jos teksti on heikkoa, voi sitä vahvistaa lisäämällä paljon kuvia, jolloin tekstin merkitys ei ole enää niin vahva kun tarjolla on muutakin. Mielestäni blogi voittaa minkä tahansa muun sosiaalisen median, jos haluaa ilmaista asioita kirjoittamalla ja kirjoittamisella tarkoitan jotain pidempää kuin 100 merkin twiitti.

 

Blogin käyttö johtamisessa

Ajatustasolla blogin käyttö johtamisessa voisi toimia, mutta itse näen blogit enemmän näkemysten jakamiseen tarkoitettuna mediana kuin informaation jakamiseen tarkoitettuna. Toisaalta ennakkoluulojen rikkominen positiivisessa mielessä sopii oikein hyvin.

Varsinkin isoissa yrityksissä, joissa johtaja ei välttämättä ole niin läheinen kaikkien alaisten kanssa, voisi johtaja kirjoittaa ajatuksistaan blogissa ja kertoa ajankohtaisista asioista ja vaikka perustella negatiivisia mielipiteitä aiheuttaneita päätösiä, mutta tämä olisi mahdollista vain jos blogi olisi tarkoitettu sisäiseen viestintään. Jos blogi on avoinna myös ulkopuolisille ihmisille täytyisi blogissa kirjoitettuihin asioihin lisätä suodatusta, koska Suomessa jollain on aina tapana pahoittaa mielensä, ja kaikki yrityksen asiat eivät vain välttämättä kiinnosta tai kuulu yrityksen ulkpuolisille henkilöille. Lyhyen mietinnän jälkeen sanoisin, että ainakin sisäiseen johtamisviestintään ehdottamasta blogi voisi olla hyvä tapa ilmaista tiettyjä asioita, kuten tiedotteet, muutokset ja muut uutiset.

 

Blogin käyttö omassa esimiestyössä

Jos itse kirjoittaisin tai tekisin videomuotoista blogia esimiehenä, yrittäisin sen avulla innostaa alaisiani työhön ja kertoa mielipiteistä ja trendeistä alalla. Haluaisin  blogin avulla tehdä itseni helpommin lähestyttävän ihmisen johtajana.

Seuraan itse paljon YouTubea, ja siellä myös muutamia johtajia ja he ovat muodostuneet itselleni myös innostaviksi tai jopa esikuviksi. Johtaja, pomo, esimies saattavat herättää monissa tietynlaisia negatiivisia ennakkoluuloja, itse haluaisin karistaa näitä mahdollisimman paljon juuri blogin tai vlogin avulla.

 

Loppu